keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Visuops



  • Tunnistettavuus
          Jos asiakas on ennen vieraillut kysesien yhtiön tai henkilön osastolla, hän saattaa tunnistaa                   osaston uudestaan seuraavalla kerralla jos teema ei muuteta ja se pidetään uniikkina.
  • Elämeksyllisyys
          Jotta asiakas viihtyisi osastolla kauemmin kuin pari sekunttia, esittelijöiden pitää olla                           ystävällisiä ja avuliaita, muttei liian tungeksivia. Elämys syntyy kun asiakas on tyytyväinen                 osastoon ja lähtee sieltä hyvin mielin.
  • Värit
          Värit ovat iso tekijä messuosastossa. Jotta asiakkaan kiinnostus heräisi, värien ja muotojen                  pitää olla silmiä miellyttävä, tai välillä hieman ärsyttäväkin.
  • Houkuttelevuus
          Houkuttelevuutta lisää yleensä oheistuotteet tai muuten eroavat messuosat. Säkkituolit,takat,ym
  • Ensivaikutelma
          Niin kuin kaikessa, ensivaikutelm yleensä määrittää, puhuuko asiakas osastosa ja levittää tietoa           muille vai onko osasto vain yksi muiden joukossa.


  • Ennakkomarkkinointi
  Ennakkomarkkinoinilla tarkoitetaan tapahtuman markkinointia ennen tapahtumaa. Tähän sisältyy suurin osin mediamarkkinointi ja julisteet, esitteet, ym.
  • Logistiikka
Isommat kalusteet ja rakennumateriaalit tuodaan rekoilla ja muilla isoilla tavarankuljetusautoilla.
  • Jälkimarkkinointi
Tapahtuman jälkeinen markinointi. Lehtiartikkelit, arvostelut, kiitospostaukset, ym. Arpajaiset jossa voittaja julkistetaan tapahtuman jälkeen. Kiito
  • Kutsut
Julkiset ja yksityiset, kutsutaan kävijöitä mediassa sekä paperilla.
  • Opastukset
Kyltit, kangasjulisteet, liput, viirit
  • Pysäköinti ja ruokailu
Pysäköinti pitää hoitaa kauan ennen tapahtumaa ja sen pitää vastata ennustettua kävijämäärää. Ruokailupaikkoja pitää olla ainakin yksi, vaikka siinä olisikin vain pari ruokalajia.


  • Rakenneratkaisu
Rakenteille täytyy tehdä tarkat piirrokset ja suunnitelmat valmiiksi, ettei vaikeuksia pääse syntymään.
  • Näyttelygrafiikka
Hyvä keino saada oma messuosasto erottumaan muista. Kerää huomiota ja saattaa inspiroida muita
  • Osallistaminen
Hanki osastolle jotain aktiviteettia, johon ihmiset voivat osallistua. Arvonnat, tikan heitto ym.
  • Pystyttäminen
Pyydä aina ammattilaiselta apua kun pystytät messurakenteita.
  • Sloganit
Lyhyt ja helppo muistaa. Kannattaa pistää hyvin esille että ihmiset lukevat sen ja muistavat.
 


  • Pukeutuminen
Pukeutumisen täytyy olla siistiä ja asujen pitää sopia osastoon teemaan. Kaikilla olisi hyvä olla samat vaatteet jos mahdollista.
  • Jaettavat materiaalit
Karkit, avainnauhat, mukit... Lista on pitkä. On hyvä tarkistaa etukäteen viime vuoden kävijämäärä ja sen perusteella tilata tuotteet.
  • Messukalusteet
Yleensä messupaikoilta saa vuokrattua kalusteita, mutta kannattavampaa yleensä on ostaa omat kalusteet, mitä voi käyttää jatkossa ilman maksua.
  • Henkilöstön valmennus
Henkilökuntaa täytyy hieman valmentaa ennen h-hetkeä. Kännykät esiin vain tauoilla, tervehditään osastolle tulijoita ja ollaan muutenkin ystävällisiä.
  • Tarjoilu
Varma tapa saada ihmisiä tulemaan. Karkit ovat yleisin ja parhain tapa saada esim. lapsiperheet mukaan.
  • Suurkuvat
Kannattava ratkaisu jos haluat tulla helposti nähdyksi.


  • Ripustusratkaisut
Ripustusratkaisut pitää suunnitella hyvissä ajoin. Kuinka korkea katto on? Onko mahdollista koota ristikoita mihin ripustaa?
  • Valaistus
Valaistuksella on iso merkitys osaston ulkonäköä ajatellen. Kohdevalaisimilla voi suunnata tärkeän pisteen osastolla tai luoda tunnelmaa.
  • Matot
Mattoja saa vuokrattua messupaikalta. Värejä ja materiaaleja on laidasta laitaan.
  • Teippaukset
Teippauksilla voi mm. mainostaa yrityksiä,
  • Säilytys
Säilytksen järjestämiseen kannattaa myös varata aikaa. Takit eivät voi lojua nurkissa, ja kassit on hyvä pitää pois ulkopuolisten silmistä.
  • Siivous
Siivous on tärkeä vaihe. Osasto pitää siivota koko tapahtuman ajan ja varsinkin sen jälkeen. Siibous tehdään itse tai SOL hoitaa asian maksua vastaan.




  • Suunnitelma
Suunnitelma helpottaa ja nopeuttaa työn kulkua. Ehdoton ennekuin mitään muuta aletaan työstämään.
  • Tarjoukset
Kannattaa vertailla eri hankintapaikkoja keskenään niin saat parhaat hinnat.
  • Toimitusajat
Muista tilata kaikki niin että ne ehtivät ajoissa perille. Kysy toimitusaikaa aina tarjouksen yhtedessä.
  • Painovalmiit tiedostot
Täytyy olla 100% valmiit. Yritys ei niitä lähde muokkaamaan, joten jokainen virhe menee omaksi syyksi.
  • Hankintapaikat
Katso Tarjoukset.

Työssäoppiminen UCOB








Olen ollut työssäoppimassa Kampin United Colors of Benettonilla. Aika täällä on mennyt todella nopeasti, tekemistä on ollut todella paljon ja missään vaiheessa ei ole ollut tylsää.

Ekat viikot menivät talon sääntöjä opetelessa. Viikkaus on iso osa työkuvaani ja aluksi tuntui mahdottomalta viikata niin siististi kuin muut osasivat, mutta kaikki tsemppasivat ja antoivat vinkkejä ja rakentavaa palautetta, ja nyt voin sanoa että viikkaus sujuu hyvin omasta mielestä! Viikkauksen lisäksi olen oppinut miten seinät rakennetaan ja miten vaatteet saa viikattua esille niin, että jos vaatteessa on yksityiskohtia, se saadaan esille hyvin.

Viikkojen kuluessa olen saanut auttaa seinien rakentamisessa, tehdä itse jopa joitakin seiniä. Olen pari kertaa auttanut rakentamaan Sisleyn näytteikkunan joka on ollut aina oma kokemus, sillä joka kerralla näyteikkunaan on tullut hienoa rekvisiittaa ja rakennettavaa.

Nyt lähiaikoina teemat on saatu kasaan ja nyt pyritään myymään aikaisemmintulleita tuotteita ja tuomaan niitä varastosta. Tämä on haasteellista, sillä teemat eroavat aina jotenkin ja ne pitäisi saada harmoniaan. Värien pitää sopia yhteen ja pysyä rauhallisina ym ym...

Tällä hetkellä on menossa yhdeksäs viikko, eli kaks viikkoa enää jäljellä! Kesä on jo saapunut tänne Helsinkiin ja olem nyt asunut Rastilassa työssäoppimisen ajan. Vaikka porukka täällä onkin ollut vähän villiä niin mukavaa on ollut adua vihdoin yksin! Täältä on mennyt 20 minuuttia metrolla Kamppiin, eli ei pitkä matka.

Odotan tulevaa kahta viikkoa innolla!

torstai 3. joulukuuta 2015

Työpukeutuminen

Stockmann noudatti perus pukeutumistyyliä visualistilla, kaikki pitää olla tummaa. Tummien vaatteiden tarkoitus on ettei visualisti herätä huomiota kun hän liikkuu ja tekee työtään, ettei hän vedä huomiota itseensä esillepanosta.
Stokkalla en saanut työvaatteita paitsi paidat, sillä ne olisi pitänyt tilata. Sain kuitenkin pussukam mihin sai kaikki tarvikkeet, avaimen ja muut tarvittavat työkalut. Mukaan kannatti myös ottaa villatakki, koska ilmastointi vaihteli todella paljon.

perjantai 27. marraskuuta 2015

Värejä ja kuvioita,aika simppelii.

Pidettiin viime viikon perjantaina ihan erilainen päivä. Meille iskettiin tehtävälaput eteen ja pensselit kouraan. Tehtävänä siis oli maalata,piirtää sutata, ihan mitä vaan lapussa käskettiin tekemään. Eri kuvia ja tuherruksia piti olla yhteensä sata, joten siinä tuli vähän hoppu kun aikaa oli kolme ja puoli tuntia. Oli omana kokemuksenaan aika jännä ja inspiroiva kylläkin,tykästyin heti läpipiirtoon!

maanantai 23. marraskuuta 2015

Myymälän kalustoa

Ikkuna


Pöytä
Seinä



Myymälän suunnittelun ABC

Näyteikkunat 
Näyteikkunasta asiakas vetää johtopäätöksen, tuleeko hän sisään vai ei.

Mainosmateriaalit
Materiaalia joka mainostaa myymälää somessa ja kadun kulmilla. Julisteet, bannerit ym.

Sommittelu ja ryhmittely
Sommittely ja ryhmittely tasapainottaa kokonaisuutta.

Tilan käyttö
Tilaa täytyy käyttää tehokkaasti mutta myymälä ei saa vaikuttaa täyteen ahdatulta.

Valaistus
Valaistus helpottaa asiakasta huomaamaan esim. mallinuken jonka vaatteet mukautuvat taustaan.

Hintaviestintä
Hintalaput ym. Pitää sopia myymälän ilmeeseen.

Myymäläkalusteet
Sisältää hyllyt, tuolit, rekit kaapistot ym. kalusteet joihin tulee tuotteita tai on muuten esillä myymälässä. Värien pitää kohdata myymälän värien kanssa ja tietty teema tuo rauhallisuutta ja luo miellyttävän kokonaisuuden.

Sisäänkäynti
Sisäänkäynti antaa asiakkaalle ensivaikutelman liikkeestä, joten sisäänkäynnin pitää olla kutsuva.

Esillepanot
Esillepanoilla havoinnollistetaan asikkaalle kuinka tuotetta voisi käyttää ja lisätään ristiinmarkkinoinnin mahdollisuutta. 

Asiakaskierto
Kalusteet sijoitellaan niin että asiakkaiden huomio kohdistuu tiettyyn spottiin.

Kohtaamisjärjestys
1. Etutila
2. Keskitila
3. Seinusta

maanantai 9. marraskuuta 2015

Työssäoppiminen Stockmannilla


Olen tässä ollut nyt kolme viikkoa Turun Stockmannilla töissä ja tänään lähti neljäs viikko käyntiin. Olen viihtynyt todella hyvin, työkaverit ovat ystävällisiä ja avualiata. Töitä on riittänyt joka päivä aina loppuun asti, varsinkin kun aletaan olla tässä joulun lähellä.
Asun tämän ajan yhen parhaan kaverini luona Liedossa (Kiitos Ruth
).

Ensimmäinen viikko meni paljolti tutustumisen merkeissä. Opettelin suunnistamaan harvinaisen isossa varastossa, palauttelin mieleen miten vetää rullakkoa ilman että on kantapäät auki ja käsittelemään mallinukkeja varoen. Ekalla viikolla alkoi myös joulutorin rakennus, minne tiivistettiin kaikki joulukoristeet. Kaikkeen purkamiseen, järjestelyyn ja viimeistelyyn meni yhteensä viikko. Pääsin myös tekemään Pentikin ykköspöydät. Alla hieman kuvia.








Seuraava viikko meni nukkeja pukien ja pöytiä ehostaen. Sain pukea naisten takkiosaston kolme nukkea uusiksi ja sitten pääsin tekemään Globalin asusteopöydän uusiksi. Aika kului todella nopeasti kun näitä väsäili, mutta tykkäsin tosi paljon!




Kolmannella viikolla viettettiin Kauneden juhlaa-viikkoa jolloin tuli paljon tarjouksia ja kantiksia ( kanta-asiakasetuja ) kosmetiikkaosastolle. Vaikka en hirveästi tässä tullut mukaan, sain silti seurata sivusta kun ammattilaiset hääräsivät tietoisesti omissa osastoissaan. Itse pystyttelin joulukuusia muiden visujen kanssa ja vietin aikaa hieman lastenosastolla. Kokosin aika lailla myös Stokkan omia joulukoristeita. Niitä oli kasoiksi asti ja välillä tuli ääneenkin kysyttyä että millon tää kidutus loppuu.
Sitten tuli perjantai ja mentorini päätti pitää näyttöni sinä päivänä. Ei siinä paljon ehtinyt jännittämään kun ohjeet iskettiin käteen ja sitten mentiin.




Näyttööni kuului Brand of the Month-pisteen uudelleen suunnittelu ja toteutus. Piti saada Cristelle, Noom ja Global mukaan yhteen jokaiseen nukkeen. Aikaa oli vähän yli kaksi tuntia mutta pidin pään kylmänä ja etenin vaihe vaiheelta. Vaikka siinä hikeä välillä virtasi, olin todella tyytyväinen lopputulokseen ja sain todella paljon positiivista palautetta.